Lynn 6 weken pedagogisch project in Sri Lanka

4-6 december: Weekendje Sigiriya en Dambulla. Safari en Lion Rock

Even een inhaalslag van mijn blogjes. Doordat we heel weinig internet hadden op de laptop, was het niet handig om hier alle verslagen bij te houden. Daarnaast was er in de weekenden ook vaak geen tijd voor. Daardoor heb ik van een paar weekenden en mijn laatste projectweek, nog niets geplaatst. Bij deze ga ik dat dus even inhalen.

In het weekend van 4-6 december hadden we besloten om naar Sigirya te gaan. In Sigiriya is er de bekende Lion Rock. Van daaraf is er een mooi uitzicht over de omgeving.

Dambulla; Kleine vergissing met het hotel

We moesten daarvoor voor het weekend naar Dambulla. Dat ligt ongeveer 20 minuten van de Sigiriya vandaan. Omdat we vanuit de village gingen, moesten we eerst naar een nabijgelegen station, Rambukkana. Daar kwamen Lenneke en Margo ook heen, dus dat was wel handig. We konden vanaf daar meteen samen reizen, met de bus. In totaal zijn we 4 uur onderweg geweest, inclusief een overstap in Kurunegala. Toen we bij het hotel aankwamen, schrokken we wel een beetje, het was minder mooi dan gedacht en een bouwput, haha. We moesten door blubber lopen op weg naar de receptie. Echter toen bleek dat ze daar helemaal geen kamers hadden gereserveerd voor ons. Dus wij belden Bandula, onze contactpersoon van Sarvodaya, omdat die voor ons gereserveerd had en de naam van het hotel door had gegeven. Toen bleek dat hij een foutje in de naam had gemaakt. Hij had geboekt bij een soortgelijke naam. Iets verderop. Dat hotel was echt vele malen luxer, dus wat een opluchting was dat zeg!! In ieder geval waren we nu wel blij met deze 'vergissing'.

Rock temple

We zijn toen we aankwamen naar de Golden Temple en Rock temple gegaan. Deze lag maar 500 meter van het hotel vandaan. Onderweg daarheen kwamen we al aapjes tegen. Die hadden we nog niet eerder zoveel en zo dichtbij gezien in Sri Lanka. De Rock Temple was wel mooi, met allemaal beelden en boeddha's in de inhammen. Ook was er een mooi uitzicht. De Golden Temple zijn we verder niet binnen gegaan.

Omdat we daarna daar klaar waren, zijn we 's avonds gaan kaarten. Was wel fijn om een rustig avondje te hebben.

Zaterdag gingen we dan naar de Lion Rock in Sigiriya en 's middags ook nog een gave olifantensafari!

Lion Rock Sigiriya

Om bovenaan bij de Lion Rock te komen moet je eerst 1200 traptredes op. Van gewone stenen trappen tot wenteltrappen. Ik dacht dat het zwaar zou zijn, zoveel trappen, maar dat viel reuze mee! Soms ook niet zo fijn voor mensen met hoogtevrees, je kunt vanaf de trappen zo naar beneden kijken. Gelukkig zit er altijd een railing. Vooral de weg terug was echt heel mooi, omdat je continue uitkeek over de vlaktes. De uitzichten vanaf de top waren ook mooi, hoewel het wat mistig en bewolkt was. We liepen een deel een andere weg terug dan de heenweg.

Wel een beetje stom, ik had mijn SD-kaartje van mijn fotocamera in mijn laptop laten zitten, die in het hotel lag, haha. Maar gelukkig had de rest ook een camera en had ik nog een ActionCam! Dus ik heb maar de wandeling naar de top gefilmd en tussendoor foto's gemaakt met die camera.

Toen we weer met de taxi verder gingen (die op ons had gewacht), bracht hij ons nog naar een tempel. Daar vlakbij was ook een mooi uitzicht die hij wilde laten zien. Dat was bijna nog wel mooier dan wat we bij de Sigiriya zagen. We moesten toen wel op blote voeten lopen daar op die weg. Wat we trouwens op heel erg veel plekken in Sri Lanka moeten doen. Bijna overal waar we binnenkomen moeten we de schoenen uit doen. Op stage was dat ook.

Olifantensafari in Sigiriya

's Middags gingen we met dezelfde taxi naar een olifantensafari bij Sigiriya. We zaten eerst te twijfelen of we dat wilden doen (zeker omdat we er nauwelijks iets over konden vinden bij die plek), maar uiteindelijk toch besloten het te doen. En wauw, dat is de beste keus ooit geweest. Wat was die natuur daar in dat park mooi!! En we gingen heel vaak compleet off road, er waren geen asfaltwegen. We kwamen zo hele kuddes olifanten tegen, die best dichtbij kwamen en de wegen overstaken. Ook baby olifantjes. Behalve olifanten zat er niet veel meer, behalve veel vogels en pauwen. We waren meestal als enige jeep bij de olifanten, iets wat ik heel fijn vond. Veel beter dan wanneer er een hele kolonne aan jeeps staat rondom olifanten. De drivers waren ook echt goede spotters en namen vaak een andere weg dan andere jeeps, waardoor we betere views zouden hebben qua dieren.

Het was dus zeker de moeite waard om het te doen. De tocht duurde 2,5 uur.

Terugrit naar de village, een beetje moeilijker dan verwacht

Zondag hebben we een beetje uitgeslapen en toen zijn we langzaamaan terug gegaan naar de village en Margo en Lenneke gingen terug naar hun eigen plek. Het was op het station even zoeken naar de goede bus, we werden van de ene naar de andere plek gestuurd. Maar toen we hem gevonden hadden was het wel prima te doen. Alleen op het station in Rambukkana moesten we een tuktuk nemen naar het huis in de village, maar dat bleek wat lastiger dan gedacht. De drivers wisten niet het adres te herkennen die we op een briefje meegekregen hadden. Sommigen hadden duidelijk geen flauw idee waar we heen moesten en gingen dus maar met een prijs gooien, voor 800 roepies. Dat is €5,60, wat mega duur is. Mooi niet dat we daarop in gingen dus.

Gelukkig zag ik later daar een vrouw staan met een kindje, die ik een paar keer in het huis in de village had gezien. Haar had ik daar een keer een soort van gesproken. Ik herkende haar toevallig en zij mij ook, ze glimlachte al naar mij toen ze mij zag. Pfiew! Onze redding! Zij heeft ons geholpen met het regelen van een tuktuk die ons naar het adres bracht. Ook regelde ze nog korting voor ons (400 roepies), door ons voor te doen als 'vrienden van haar'. Ideaal! Verder hadden we toen 's avonds niets meer gedaan.

Ons weekend was toen voorbij. Het was zeer zeker een goed geslaagd weekend, met name de Lion Rock en safari!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo