Lynn 6 weken pedagogisch project in Sri Lanka

Eerste weekend op pad. Mirissa en Galle+omgeving

Mirissa

In dit eerste weekend wilden we er even tussenuit. We hadden besloten om naar Mirissa te gaan. Dat ligt in het zuiden van Sri Lanka, aan de kust. Ze hebben daar hele mooie stranden. Wij droomden dus al weg bij het idee om even een weekendje uit te rusten aan het strand. Zo gezegd zo gedaan, hadden we een hotel laten boeken door onze contactpersoon. Die wilde voor ons bellen. Op de site zag het er goed uit.

Dirkje en ik moesten op vrijdagin de ochtend vertrekken, om 8:15 werden we opgehaald bij ons hostel. (Lenneke en Margo zouden 's avonds aankomen) We bespraken nog even wat en toen vertrokken we naar het station. Het station was wel echt in Sri Lankaanse stijl. Heel anders dan in Nederland. We moesten treinkaartjes halen, en we schrokken van de prijs. Dit keer niet vanwege hoge prijzen, maar omdat het zo ontzettend goedkoop was. Voor 200 roepies in de tweede klas, konden we helemaal naar het zuiden, wat een rit is van 3 uur. Omgerekend is 200 roepies, €1,40. In Nederland betaal je de jackpot voor die afstand met de trein. De treinkaartjes zijn ook wel grappig, gewone kartonnen kleine kaartjes met daarop een stempel ook van de bestemming. Deze moet je altijd als je uitstapt, weer afgeven bij het verlaten van het station. Zonder kaartje kun je dus niet reizen, net als in Nederland.

Begin van de rit

Kenmerkend aan de treinen in Sri Lanka is dat ze geen deuren hebben. Of nouja meestal hebben ze wel deuren, maar die doen ze nooit dicht. Mensen staan dus gewoon bij de deuropening uit te waaien en te genieten van het uitzicht, levensgevaarlijk, wat mij betreft. Na even te moeten staan, en door wat Sri Lankaanse jongens geroepen te worden, die muziek aan het maken waren verderop in een coupé, konden we gelukkig zitten. Toen was het vooral genieten van het uitzicht. De hele route was langs de kust, dus vaak mooi uitzicht over zee. Ook zagen we vaak kinderen cricket spelen. Een veel voorkomend spel in Sri Lanka.

Hotel

Toen we na 3 a 3,5 uur aankwamen hoefden we alleen nog een TukTuk te nemen naar het hotel. Dit was heel makkelijk, de eerste TukTuk voor de ingang van het station, bracht ons in een kwartiertje tot aan de voordeur van het hotel (Giragala village). We dachten even dat we in iemands achtertuin stonden, maar toen we verder liepen wisten we niet wat we zagen. Hotel direct aan zee, mooi graspark met hangmatten en ligstoelen. Super mooi!!! En toen bleek onze kamer ook nog eens echt dus uitzicht op zee te hebben, je kon zo de kamer uitlopen en een stukje verder stond je op het strand. De kamer zelf was ook super goed, met twee grote tweepersoonsbedden. We hebben meteen onze kans genomen om even op het strand te gaan liggen en daarna verderop op het strand te lunchen. Oh wat heerlijk, wat een rust, dit hadden we echt nodig. Toen moesten we toch echt nog wat voor school doen, dus zijn we met onze laptops buiten gaan zitten. Voor we het wisten waren Lenneke en Margo er al. We konden toen meteen gaan avondeten. Heerlijk om een keer wat anders te eten dan rijst. :)

Na een potje kaarten 's avonds voor onze kamers, konden we heerlijk slapen. Deze slaap hadden we nodig, want we moesten op zaterdag vroeg op (5:55). We gingen whaie watchen!

Walvistour

We wilden graag een walvistour doen, dus heeft het hotel voor ons dat gereserveerd. We werden opgehaald met een TukTuk en naar de haven gebracht. Op de boot kregen we een broodje en water en niet geheel onbelangrijk, zeeziekte pilletjes. Die had ik toch maar wel genomen.

Al zou het denk ik niet nodig zijn geweest. De zee was heel rustig en het was heerlijk weer.

Na een uurtje zagen we vinvissen! Wauw die zijn groot! We zagen ze van een afstand al spuiten boven het water uit. Het was indrukwekkend om te zien. Na ongeveer 3 uur kwamen we weer terug in de haven.

Galle en omgeving, TukTuk tour

Omdat we nog een hele dag voor ons hadden, zijn we met de bus naar Galle gegaan. Weer een nieuwe ervaring. De bussen crossen door de straten en je moet je echt vasthouden om niet ineens vooraan in de bus te liggen, wat bij mij op een 'onbewaakt' moment wel bijna gebeurde, toen de bus ineens remde. Wij moesten namelijk staan.

Na 3 kwartier waren we in Galle. Wat een drukte. We zochten een toeristen informatiepunt op, waar we een TukTuk hebben genomen om een tour te doen. De chauffeurs zouden ons op veel plekken brengen en dan na het bezoek weer verder rijden. Ideaal. Zo kwamen we op veel plekken waar we normaal niet snel zouden komen.

We waren echter wel vooral rondom Galle, bij Unawatuna bijvoorbeeld. We zagen de beroemde vissersmannen, de rock temple, een schildpadden kwekerij, herbal garden en nog veel meer. Niet allemaal vond ik het even spectaculair, maar wel leuk was dat we ook langs rijstvelden reden en theeplantages. Na 4,5 uur waren we weer terug in Galle. Daar wilden we nog naar de stad, maar omdat we die niet konden vinden, zijn we maar de bus terug naar Mirissa gaan zoeken. Maar goed ook, want het duurde langer dan de heenweg. We kwamen in het donker terug. Toen gingen we nog avondeten aan het strand.

Strand

Op zondag zijn we op het strand gaan liggen. het was heerlijk weer. Ook hebben we een berg getrotseerd. We moesten er wel over een stijl stukje waar geen leuning of trappetje was, heen, maar het was ons gelukt en de moeite waard. Het uitzicht was heel mooi.

's Middags zijn we maar naar het station gegaan om de trein terug te pakken. Het was natuurlijk ook weer 3,5 uur terug. Lenneke en Margo gingen met ons mee naar Moratuwa om vanaf daar de TukTuk te pakken naar hun plaatsje. We hoefden in de trein dus niet alleen te reizen. We werden op de terugweg wel behoorlijk aangestaard door mensen in de trein. We zijn echt een attractie. Niet erg comfortabel :P.

Maar al met al was dit weekend echt de moeite waard.

Volgend weekend gaan we naar Kandy en het weekend daarna naar Sigiriya. We zijn heel benieuwd.

Commundo