Lynn 6 weken pedagogisch project in Sri Lanka

Weekendje Kandy. Botanical garden en tempel of the tooth.

In het weekend van zaterdag 28 november zijn we naar Kandy geweest. Vanuit de village was dat ongeveer anderhalf uur met de trein. We moesten helaas weer staan in de trein, het was druk. De rit naar Kandy was echt heel erg mooi, veel mooie uitzichten vanuit de trein, over het gebied. We reden heel hoog. Het was door de drukte wel moeilijk om het goed op de foto te krijgen helaas. De trein is super goedkoop trouwens, voor dat ritje van 1.5 uur betaalden we denk ik 40 eurocent. Ook de bus is altijd heel goedkoop. Voor een rit van 4 uur met de bus (inclusief overstap) hebben we ongeveer 80 eurocent betaald toen we naar Dambulla gingen. Echt bizar goedkoop.

Eenmaal aangekomen in Kandy moesten we nog met een tuktuk naar het hotel die we hadden geboekt. Dat was vrij vlakbij het station, maar wel flink bergopwaarts. We merkten meteen dat mensen ons vanalles probeerden aan te smeren. Voor tours enzo. Ook wilden ze ons in de maling nemen met de prijs voor het ritje met de tuktuk. Een tuktuk driver probeerde 500 roepies. Dat staat gelijk aan ongeveer €3.50. Hier in Sri lanka is dat echt heel duur. Uiteindelijk was het gelukt voor 250 roepies, €1.75 dus. Dat is nog steeds duur, maar doordat het zo bergopwaarts is moet de tuktuk meer kracht geven en verbruikt hij meer. Bij het hotel kwamen we Lenneke en Margo al tegen. Vanuit het hotel hadden we mooi uitzicht over Kandy. We zijn toen meteen gaan zoeken voor een plek om te lunchen. We kwamen uit bij een bakkerij. We beseften ons even niet meer dat bijna alles spicy is hier in Sri lanka. We hadden een soort pizzabroodje gekocht, die toch best pittig was. Dat was wel een domper haha. Daarna zijn we met de tuktuk naar de Botanical garden gegaan. Een mooi park. Zelf vond ik het niet heel bijzonder, maar wel mooi. Omdat het daarna alweer 2 uur geweest was, zijn we daarna met de tuktuk naar de tempel van de heilige tand gegaan. Dat was overal aangeraden om te bezoeken. We moesten daar onze schoenen uitdoen, we liepen op blote voeten. Daar binnen waren mooie buddha's. Ook zagen we veel mensen bidden. Maar ook deze tempel viel ons eigenlijk wat tegen. We hadden er meer van verwacht. De tand konden we ook niet zien. Dus behalve dat het er mooi was, was het niet zo spectaculair. Toen begon het helaas te regenen. We gingen maar met de tuktuk naar het hotel terug. Maar goed ook, want het regende heel hard. Daarna gingen we ergens wat eten en 's avonds gezellig kaarten. Omdat er verder niet veel meer te bezoeken was in Kandy, zijn we zondag naar het centrum gegaan. Daar was een overdekte markt met vaste kraampjes. Ze proberen ook daar veel aan te smeren, wat soms wel irritant was als je alleen even wilde kijken.

We moesten op tijd weer bij het station zijn, om kaartjes te kopen voor de trein. Die kunnen blijkbaar uitverkocht zijn. Bij de terugreis kon ik alweer niet staan. Het was best druk voor de zondag. Maar veel mensen gaan terug naar huis op zondag omdat ze maandag weer moeten werken. In de trein hielpen mensen wel veel. Ik vroeg aan iemand bij welk station we waren op dat moment, waarna meerdere mensen me op de hoogte hielden van waar ik eruit moest stappen. Dat is wel heel fijn, dat veel mensen Engels kunnen. Bij aankomst stond de vrouw van het gastgezin al klaar om met de tuktuk naar het huis te gaan.

We waren in ieder geval blij dat we maar twee dagen hadden in Kandy, er was minder te doen dan we dachten.